De Elevator Pitch

DSC_5963_sm

Elevator Pitch, je hoort het overal. Maar wat is nou eigenlijk een Elevator Pitch en wat kun je er mee?

De letterlijke vertaling van een Elevator Pitch is: een verkooppraatje in de lift. Dit betekent dat je een stukje tekst klaar moet hebben die niet langer duurt dan ongeveer 90 seconden waarin jij jouw kwaliteiten naar voren brengt. Een Elevator Pitch wordt vaak gebruikt om te netwerken voor bijvoorbeeld een andere baan of om je eigen bedrijf in een paar zinnen neer te zetten. Ook kun je de Elevator Pitch gebruiken om iets over jezelf te vertellen in een sollicitatie.

Waarom een Elevator Pitch maken?

Het grootste voordeel van een Elevator Pitch is dat je altijd een korte en bondige beschrijving van jezelf paraat hebt. Bij een sollicitatie is de Elevator Pitch handig om te gebruiken als je jezelf gaat voorstellen aan de interviewer of als er tijdens de sollicitatie wordt gevraagd om iets over jezelf te vertellen. Een Elevator Pitch kan van pas komen in verschillende situaties bijvoorbeeld op een feestje, op een congres of een netwerkborrel.

Hoe maak je een Elevator Pitch?

De basis van een Elevator Pitch is zelfkennis. Je kunt niet aan iemand vertellen wat je wilt als je dat zelf niet weet, een beroepskeuzetest kan hierbij helpen. Het moet een goede beschrijving zijn van je zelf en je vaardigheden. Een korte krachtige presentatie geven over jezelf is lastig en vergt veel voorbereiding en oefening. Zet verschillende versies op papier, slaap er een nachtje over en oefen voor de spiegel, je partner en je vrienden.

Verzamel verschillende openingszinnen en manieren om af te sluiten. Onderwerpen die je in ieder geval moet voorbereiden zijn:

  • studie en opleiding
  • werkervaring
  • speciale vaardigheden
  • geslaagde projecten
  • je manier van werken
  • specialist of generalist
  • wat voor jou belangrijk is
  • wat je wilt bereiken
  • jouw unieke kenmerken

Zorg ervoor dat je Elevator Pitch overeenkomt met het beeld dat je van jezelf wilt geven en niet tegenstrijdig is met gegevens die in je CV of sollicitatiebrief staan. Het is een manier om jezelf te verkopen – een marketinginstrument – maar het moet wel een realistisch beeld van jezelf geven.

Enkele tips:

Begin de Elevator Pitch met een sprankelende binnenkomer om de aandacht van je gesprekspartner te trekken. Vervolgens vertel je wie je bent, waar je voor staat en wat je kracht is. Je spreekt enthousiast en overtuigend, want als jij niet in jezelf gelooft doet niemand het.

Eindig met een verzoek, dat maakt een geïnteresseerde indruk en zorgt ervoor dat je beter in de gedachten van je gesprekspartner blijft. Vraag bijvoorbeeld naar adresgegevens om je CV op te sturen.

Je werkervaring is belangrijk om in een Elevator Pitch te vertellen. Voorkom dat je je hele carrière gaat beschrijven een algemene omschrijving is vaak al voldoende.

Vertel je behaalde successen en vaardigheden. Door jouw grootse kwaliteiten te vertellen krijgt de ontvanger een duidelijk beeld van jou.

Geef een duidelijke beschrijving van jouw doel. Dit kan zijn dat jij een andere baan zoekt. De ontvanger zal onbewust gaan meedenken. In een pitch in een sollicitatiegesprek moet je duidelijk naar voren laten komen waar om jij de juiste persoon bent voor de baan.

Pitchen leer je niet door erover te lezen of door alle tips te kennen, maar door te doen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *